Hlíva ústřičná a červená rýže, riziko diabetu, statiny, cholesterol, svalová katabolizace

22.03.2013 17:45

Hlíva ústřičná je oblíbený doplněk pro zvyšování imunity. Méně známý doplněk stravy je červená (monascenová) rýže, která vzniká fermentací rýže speciální plísní. Oba tyto produkty se vyznačují tím, že obsahují STATINY. Statiny jsou látky, které fungují jako inhibitory enzymu HMG-CoA reduktázy. Jejich hlavním požadovaným účinkem je snižování hladiny cholesterolu. Bohužel již z dřívější doby je známo, že statiny poškozují svalstvo, což má nežádoucí účinky hlavně u sportovců, protože tento efekt se projevuje hlavně u svalů zatěžovaných. V praxi se to projevuje zvýšenou bolestivostí svalů po zátěži, při zvýšených dávkách statinů svaly katabolizují, což se negativně projevuje zejména u starších osob. U intenzívně sportujících seniorů nad 70 let mohou být ztráty svalové hmoty až dramatické, jednorázově 5 -7 kg po nasazení statinů během dvou měsíců, a velmi těžko se vracejí zpátky.

Zcela novým poznatkem analýz v roce 2010 bylo zjištění, že všechny inhibitory HMG-Coa reduktázy (statiny) zvyšují riziko vzniku diabetu. Toto zjištění bude uváděno povinně i na příbalových letácích léků s obsahem statinů. Projevuje se u osob s rizikovými faktory pro vznik diabetu (zvýšený tlak, zvýšení triglyceridů v krvi, sklon k obezitě). Zvýšenou pozornost by také měly mít osoby s diabetem u předků, zejména opačného pohlaví, nebo sourozenců, nebo se stresujícím zaměstnáním, matky s dětmi, jejichž porodní hmotnost byla nad 4 kg. Osoby s těmito příznaky by měly být zvýšeně sledovány ohledně rizika diabetu. Předpokládá se, že léčba statiny má vyšší aktuální zdravotní přínos než riziko diabetu.

Konzumace hlívy ústřičné pro zvýšení imunity osobami s rizikem diabetu je tedy přinejmenším na pováženou, rozhodně je lepší použít jiné zdroje beta-glukanů, jako je například rei-shi, shiitake a maitake. Obdobně používání červené rýže pro laické preventivní snižování cholesterolu může být rizikové.

 

Copyright (C) 2013. Všechna práva vyhrazena. Autor: Petr Novák - sportovní a fitness výživa a doplňky stravy, redukční diety, zakázkový vývoj, výpočty receptur, texty etiket, notifikace. Pro převzetí části nebo celého článku je nutno mít schválení autora. Při převzetí článku podle možnosti zajišťujeme pro obě strany vzájemnou reklamu formou takzvaných zpětných odkazů.

Pokud se Vám článek líbil, klikněte prosím níže na odkaz „To se mi líbí“ Facebooku nebo jiných sociálních sítí, pokud jste na nich přihlášeni.

Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

 

 

Diskusní téma: Hlíva ústřičná a červená rýže, riziko diabetu, statiny, cholesterol, svalová katabolizace

Datum: 24.09.2013

Vložil: Ivan Mikeš

Titulek: Statiny a já.

Když mě před léty zjistili zvýšenou hladinu krevních tuků začali mě "léčit" Lipanthylem. Několik let jsem jej užíval ale k výraznému zlepšení nedošlo. Jinou nemocí jsem v té době netrpěl. Po několika letech se mi dělalo po Lipanthylu špatně od žaludku. Lékař mi pak předepsal lék se statinem, který údajně sníží hlavně zvýšené triglyceridy.Tak jsem poslušně zobal statiny, aniž bych věnoval pozornost příbalovým letákům a nežádoucím účinkům tam popsaných.Další léta užívání statinu nemělo výrazný efekt, prý kdybych lék neužíval, bylo by to "určitě" horší .Až jednou v zimě, tehdy jsem hodně jezdil pracovně autem, jsem přijel vymrzlý domů tak, že jsem měl úplně zmrzlé a ztuhlé nohy, které jsem si proto namočil do horké vody. Ale nohy se mi pocitově nezahřály, ani jsem necítil, že je voda horká.Když jsem na nohy sáhl rukou,tak byly teplé, ale já to necítil. Konečně jsem si přečetl nežádoucí účinky statinů a zjistil, že mohou porušovat periferní nervy.Nijak moc jsem to neřešil, jen jsem doktorovi řekl, proč už statiny užívat nebudu-.Sice nad tím kroutil hlavou, ale napsal mi zase Lipanthyl (aspoň silnější), ať zobu dál.Asi po roce jsem byl u svého praktického doktora na prohlídce, a zmínil jsem se mu o necitlivosti nohou.Poslal mě na neurologii na EMG vyšetření, kde zjistili dg: velmi těžká polyneuropatie dolních končetin s postižením senzorických i motorický nervů.Tuto nemoc má můj dlouholetý kamarád, ale jako následek chemoterapie. Za čtvrt roku jsem byl v plném invalidním důchodu. To bylo v roce 2009. Dnes jsem se zde v článku Hlíva ústřičná....... dočetl, že byl v roce 2010 zjištěn vliv statinů na vznik diabetu. K tomu mohu jen dodat, že koncem roku 2009 byla u mě zjištěna počínající cukrovka. Ach jo, než jsem se nechal "léčit" byl jsem celkem zdravý.

Přidat nový příspěvek